Κυριακή, 15 Νοεμβρίου 2015

Σ' έχω δει κάπου, κάπου σε ξέρω!

Διαβάσαμε τις προάλλες (11.11.15) σε δημοσιευθείσα συνέντευξη ακαδημαϊκού, απόψεις του περί της περιόδου του Εμφυλίου Πολέμου. Διαχωρίζονται σ' αυτή, οι Ιστορικοί από τους λοιπούς επιστήμονες, ως οι κυρίως εκπαιδευμένοι στην έρευνα αρχείων και την κριτική τους προσέγγιση. Επιπροσθέτως, θεωρούνται ως οι βασικοί πάροχοι γνώσεων και υλικού μελέτης προς έτερους που θέλουν να ερευνήσουν την ίδια περίοδο. Απ' την άλλη, οι διαφοροειδείς επιστήμονες, εμπλουτίζουν κι αυτοί με τη σειρά τους τη γνώση, αφού προσεγγίζουν με νέες μεθόδους και εργαλεία τα γεγονότα, διευρύνοντας έτσι τη γνώση μας γι' αυτά και βοηθώντας στην πληρέστερη ερμηνεία των, που είναι και ο υπέρτατος σκοπός της Επιστήμης.



Ένας απ' τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους προσεγγίζεται η ειρημένη περίοδος (πάντα σύμφωνα με τον ίδιο ακαδημαϊκό) αφορά στο θέμα της βίας. Από έναν πολιτικό επιστήμονα λ.χ. ελλείπουν οι ηθικού περιεχομένου δισταγμοί που θα τον αγκιστρώνανε στη μη ποσοτική προσέγγιση των γεγονότων.


Παρακάμπτει ίσως πως υπάρχουν και μη διστακτικοί Ιστορικοί που δε φοβούνται να μετρήσουν θύματα. Ο Στράτος Δορδανάς π.χ. στη διδακτορική του διατριβή ποσοτικοποιεί τα θύματα των γερμανικών αντιποίνων στη Δυτική Μακεδονία, ενώ και ο τολμηρότατος Θανάσης Καλλιανιώτης πράττει ομοίως στη δική του απαριθμώντας ένα προς ένα και ονομαστικά τα θύματα και των δύο παρατάξεων στην ίδια περιοχή.


Ο συνεντευξιαζόμενος πιθανόν να αναφέρεται στους πανεπιστημιακούς συναδέλφους του, οι οποίοι έμπλεοι και σύμπλεοι των συγκαιρινών ορθοτήτων (η εξαργύρωση των οποίων προσφέρει ουκ ολίγα) εγκλωβίζονται στις στενωπούς των πλασματικών αληθειών.


Η συζήτηση κλείνει με τον λόγο περί αναθεωρητών, δηλ. αυτών που πέραν της δεξιάς βίας ανασύρουν από την εσκεμμένη λήθη και αυτήν της αριστεράς. Προηγήθηκαν των βοηθητικών -των Ιστορικών- επιστημόνων άλλοι, που ήδη αναθεώρησαν εκπεφρασμένες απόψεις. Εξάλλου η αναθεώρηση στην Ιστορία δε σημαίνει πάντοτε την μετάλλαξη της αλήθειας, αλλά καμιά φορά και την αποκάλυψή της, η οποία δύσκολα γίνεται αποδεκτή όταν η κοινωνία δεν είναι έτοιμη να τη δεχτεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου